2024.04.26, Péntek

Megannyi út-, járda-, park- és parkolóépítést is tartalmaz a fehérvári Városgondnokság üzleti terve

szekesfehervar.hu

2018.02.14. 12:45

Fehérvár 2018-as költségvetésének elfogadása után a Városgondnokság idei üzleti tervét is jóváhagyta a város képviselő-testülete.

Hirdetés

A 8.7 milliárd forintos büdzséből 6.8 milliárd az önkormányzati támogatás, melynek mintegy felét utak, járdák, parkolók és parkok fejlesztésére fordítja az önkormányzati cég. Összesen 54 helyszínen végeznek idén nagyobb fejlesztéseket. A városi cég idei üzleti tervéről Bozai István városgondnokkal beszélgettünk.

Az idei költségvetésünk mintegy fele fejlesztés – mondta Bozai István városgondnok. Ez költségvetési soron megnevezve 2.8 milliárd forint, azonban ha ehhez hozzátesszük a Városgondnokság saját fejlesztéseit, akkor ez meghaladja a 3 milliárd forintot. A városüzemeltetés pedig mintegy 3.5 milliárd forint, amibe beletartoznak olyan létesítmények is, mint például az uszoda vagy a Koronás Park.

A strand felújítását már tavaly elkezdtük és erre a 2017-es költségvetésben megvolt a fedezet, a 2018-as büdzsénkben pedig a régi bejárat felújítása és használhatóvá tétele szerepel.

 

 

Milyen jelentős fejlesztéseket terveznek 2018-ban?

A fejlesztéseink legnagyobb része útfelújítás és több mint 2 milliárd forint értékben fogunk utakat, parkolókat, járdákat építeni. Az egyik legnagyobb parkolóépítés a Vízivárosban lesz. A Fűtőerőmű területén alakítunk ki egy több mint 150 férőhelyes parkolót, ahova jelentős mennyiségű fát is ültetünk majd. A rendkívül sűrűn lakott Vízivárosban a korábbi parkolóépítésekkel együtt így négyszáz hellyel tudtuk növelni a helyek számát. Ez azért is fontos, mert amikor a 70-es években épültek a panelházak senki nem gondolta, hogy ilyen mennyiségű autó közlekedik majd Fehérváron és a két lakásonként épült 1 parkoló, ma pedig lakásonként 1.5 szükséges.

A Városgondnokság az alábbi fehérvári utcák felújítását tervezi 2018-ban. Minden városrészben egy-egy nagyobb útépítést is tartalmaz a 2018-as üzleti terv.

 

 

A 2017-es útfelújítások térképét ITT találja!

Lesz-e elegendő kapacitás és munkaerő ennyi munkára?

Az útfelújításokat a pályázatokon és közbeszerzéseken nyertes alvállalkozókkal végeztetjük. A közbeszerzési törvény lehetővé teszi, hogy meghívásos eljárást folytassunk és ezekre fehérvári vállalkozókat hívunk meg, melyek eddig mindig adtak be pályázatot. Remélem, hogy egész évben tudjuk tartani azt, hogy a fehérvári útfejlesztéseket fehérvári cégek végezzék el. A Városgondnokság költségvetése tisztán városi forrás és azt gondolom, hogy ha a fehérvári gazdaság által megtermelt javakat költjük el, akkor - ahol van erre megfelelő cég - ott helyi vállalkozással csináltatjuk a munkát.

Lesz-e bérfejlesztés a Városgondnokságnál?

A városüzemeltetési feladatokat saját emberekkel oldjuk meg és több mint 630-an vagyunk jelenleg a Városgondnokságnál. A dolgozóink jelentős része a leginkább keresett szakterületeken dolgozik és komoly a verseny a jó munkaerőért, amibe nekünk is meg kell állnunk a helyünket. A béremelésen kívül a megfelelő munkakörülmények, munkaruha biztosítása, pihenőidők betartása, különböző béren kívüli juttatások, ami vonzóvá tehet minket a munkaerőpiacon, nem elfelejtve azt, hogy a legjelentősebb szempont a bér. Szerencsére az idén is jelentős béremelést tudunk végrehajtani, ami bértömeget tekintve 10 százalékos emelést jelent. Ezt 3 és 15 százalék között differenciáljuk. Jellemzően inkább a fizikai munkaerő és a szakmunkásaink fognak többet kapni és az adminisztráció területén lesz kisebb a béremelés.

 

 

A képen a Túrózsáki úti szabadidőpark kertészeti munkáit végzik 2017 novemberében a kertészek.

Van munkaerőhiány a Városgondnokságon?

Ha lenne szabad munkaerő, akkor az útépítések és magasépítések terén is magasabb kapacitással dolgoznánk. Van azonban néhány olyan hiányszakma, ahol különösen nehéz munkatársakat találni, ilyen például a kegyeleti szolgáltató munkakör. Egyik fő célunk a meglévő szakembereink megtartása. Jó hír, hogy idén az első végzős diákok is megszerzik képesítésüket, akik a duális szakképzés rendszerében tanulnak és őket is szeretnénk a Városgondnokságnál tartani. Itt dolgoznak velünk egy-két éve, látják a munkakörülményeket és ebben nincs semmi szégyellnivalónk a többi építőipari céghez képest. Kiszámítható, hogy az év minden hónapjában van fizetés, kiszámítható a többletjuttatás, minden jövedelem legális, a munkaidő nyolc óra, de ha valaki egy órával is többet dolgozik azt szigorúan kifizetjük túlóraként.

Büszke vagyok arra, hogy nagyon jó szakemberek dolgoznak lassan egy évtizede a Városgondnokságnál.

Nagyon jó csapat dolgozik nálunk, amit jól példáz az az eset is, amikor egy vasárnap délután hatalmas szélvihar söpört végig a városon és egyetlen telefonba kerül az, hogy több mint 60 ember azonnal megkezdte a közterületeken a kárelhárítást illetve a takarítást. Ilyen munkatársakat nem lehet egyik napról a másikra találni. De példaként említhetném azt a mintegy száz munkatársunkat is, akik a Lecsófesztivál után másnap reggelre mindent elpakoltak és feltakarítottak a Belvárostól a Szent Vendel utcáig.

Lassan kikerülnek azok, akik elsőként választották ezt a tanulási formát. Szeretnék ha maradnának a fiatalok?

A duális felsőfokú képzés keretében jelenleg három közgazdász hallgató dolgozik a Városgondnokságon, akik részt vehettek már az üzleti tervünk elkészítésében is. Ugyanúgy a duális szakképzés keretén belül is vannak szakmunkás tanulóink. Ők összesen 14-en vannak és itt töltik le a képzésük gyakorlati részét. Villanyszerelők, asztalosok, kőművesek és burkolók egy teljesen önálló csoportban dolgoznak és nagyon remélem, hogy minél többen maradnak majd a Városgondnokság munkavállalói.

 

 

Minden évben jelentős tétel a Városgondnokság gépállományának a fejlesztése, ez idén is folytatódik? 

Igen, tovább folytatódik a gépállományunk fejlesztése, amiben a munkaerőhiány is közrejátszik. Idén mintegy 38 millió forintért veszünk egy új utca- és járdatakarító gépet, de beszerzünk új emelőkosaras autókat is továbbá a kisgép állományt is folyamatosan újítjuk. A gépparkunk fejlesztése azért is nagyon fontos, mert így tudjuk növelni a hatékonyságunkat továbbá az elvégzett munkánk minőségét. Néhány éve, amikor ötszáz közmunkás dolgozott a Városgondnokságon az utak szélét ők takarították. Összesen 14 közmunkás státuszunk van, amiből 5-6 van betöltve. Aki egyébként eljön hozzánk közmunkásnak és dolgozik, nagyon hamar rendes munkavállalóvá válik nálunk.

AktuálisútépítésSzékesfehérvárfejlesztésvárosgondnokságparkolóépítés