A székesfehérvári létesítmény földrengésbiztos és alkalmas a mart aszfalt újrahasznosítására is.
Régebbi üzemegységét váltotta fel SWIETELSKY Magyarország Kft. a Fejér vármegyei telephelyén elkészült fejlesztéssel. Az új aszfaltkeverőben egy svájci gyártócég technológiájának használatával jelentősen csökkenteni tudják a környezeti terhelést és a gyártási költségeket is.
A létesítményt szalagátvágással avatták fel, ünnepélyes keretek között. A rendezvényen az osztrák anyavállalat több fővel képviseltette magát.
„Az optimista ember fát ültet, az optimista cég aszfaltkeverőt állít olyan időben is, amikor a gazdasági körülmények nem éppen a legjobbak”
– hangsúlyozta a keverőtelep ünnepélyes átadóján Hegyi Zoltán, a SWIETELSKY Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
„A beruházás nem jöhetett volna létre, ha a tulajdonosi kör nem támogatja szándékában a magyar leányvállalatot. Ez jelzi a bizalmukat felénk. Gondolkodásmódunkhoz hozzá tartozik, hogy ha nem követjük a piacon tapasztalható műszaki, technológiai fejlődést, akkor nem tudunk lépést tartani. Ezért hoztuk létre Székesfehérváron az országban 9. aszfaltkeverőnket.”
Az ügyvezető hozzátette: a beruházás hátterében fontos volt az a környezettudatos szemlélet, melynek eredményeként a létesítménnyel a SWIETELSKY Magyarország Kft. csökkenti ökológiai lábnyomát. Kiemelte még azt a labor- illetve technológiai hátteret, amely folyamatosan biztosítani tudja a keverékek összetételét.
Hegyi Zoltán visszatekintőjében megemlítette, hogy a cég 1991-ben kezdett az aszfaltgyártásba, évente 300-500 tonna aszfaltot termelnek keverőegységei. Idén elérik a 9 700 050 tonnát, amelyből – mint azt viszonyításképp mondta -, 40 200 km hosszú, 1 méter széles, 10 cm vastag utat lehetne építeni, amely éppen körbeérné az egyenlítőt.
Bognár Árpád, a SWIETELSKY Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunk kérdésére kifejtette: „az elmúlt 21 évben, amióta a cégnél vagyok, nagyon sokszor hoztunk olyan döntéseket, amelyeknek háttere még nem alakult ki, de mi bíztunk magunkban, hogy meg tudjuk valósítani. A mostani gazdasági helyzetben sem látszik jelen pillanatban az egyenes út, hogy folyamatosan termelni tud a most átadott aszfaltkeverő üzem, de bízunk abban, hogy rövid időn belül lesz annyi munkája a létesítménynek, hogy nemcsak fenntartani tudjuk, hanem eredményeket is hoz.”
Klaus Bleckenwegner, a SWIETELSKY külföldi vállalatokért felelős konszernigazgatója azt mondta: az osztrák anyavállalat életében is fontos mérföldkő egy ilyen mértékű beruházás megvalósulása, hiszen a cég egyik fő területe az útépítés. Kiemelte: ehhez szükség volt a magyar csapatra, akiknek szakértelmében bízik az anyavállalat, illetve arra az infrastrukturális háttérre, amely Székesfehérváron rendelkezésre állt. Reményét fejezte ki, hogy a beruházói, megbízói kör lehetőségei bővülnek a jövőben és a megrendelések biztosítják az aszfaltkeverő működését.
Az új keverőüzem építését az említett szempontokon túl a hatékonyságnövelés is indokolta – mondta el portálunknak Hegyi László, a SWIETELSKY Magyarország területi vezetője. A kivitelezés munkálatait 2023 decemberében kezdték el a cég székesfehérvári telephelyén belül, egy hektárnyi területen.
Márciusra elkészültek a 28 méter magas keverőtorony összeszerelésével, valamint a különböző gyártási egységek kialakításával.
A kivitelezés ezután az elektromos kábelek és a pneumatikus rendszer kiépítésével folytatódott. A munkálatok további szakaszaiban a bitumenrendszer csőhálózata és szerelvényei kerültek a helyükre és elvégezték a vezérlő automatika installálását is.
A tesztfolyamat előtti szakaszban az úgynevezett kiegészítő egységek telepítése zajlott, többek között a habosított bitumen, a csillepermetező berendezés és az additív adagoló rendszeré.
A létesítmény a sikeres tesztüzem és az engedélyezési folyamat lezárultával kezdte el a termelést 210 tonna/óra kapacitással.
Jelenleg a székesfehérvári telephely új üzeme biztosítja az aszfaltot az M6-os autópálya Adony-Dunaújváros, és az M8-as autópálya kapcsolódó szakaszainak munkálataihoz, de a SWIETELSKY Magyarország Kft. többi egységéhez hasonlóan a székesfehérvári is értékesít aszfaltkeveréket külső partnerek számára.
Az üzem a földgáz és fűtőolaj fűtése révén évszaktól függetlenül működtethető, ami 12 hónapos aszfaltgyártási képességet jelent.
A keverőgép további előnye, hogy műszaki megoldásai lehetővé teszik a WMA típusú, vagyis a mérsékelten meleg aszfaltkeverékek gyártását. A berendezés műszakilag alkalmas visszanyert aszfalt REC beadagolására 40 %-ig. Mindkét eljárás jelentős költségmegtakarítást és a környezeti terhelés csökkentését eredményezi.
A hagyományos aszfalthoz képest jelentősen alacsonyabb gyártási hőmérsékleten állítják elő a WMA aszfaltot, amelyhez kötőanyagként habosított bitument használnak. Ennek keverési és beépítési hőmérséklete 30-40 Celsius fokkal alacsonyabb a hagyományos aszfaltkeveréknél, amivel jelentősen csökkenthetők a gyártás költségei és annak energiaigénye.
A WMA technológia előnye az is, hogy tovább fokozza az előállított aszfalt minőségét és alacsony hőmérsékleten is kevesebb hengerjárattal elérhető a hagyományos meleg aszfaltokhoz hasonló tömörítése.
Hegyi László kiemelte, az új létesítmény a legszigorúbb környezetvédelmi előírások szerint üzemel. Azt is megtudtuk: mivel az országnak ez a része szeizmológiai szempontból aktívnak számít, az új keverőüzem a legszigorúbb előírásoknak kellett, hogy megfeleljen. Ezt figyelembe kellett venni az acélszerkezet méretezésénél, valamint az is fontos volt, hogy a létesítményt áttelepítéssel az ország bármely területén felállíthassák.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.