Mind a projekt összetettsége, mind a műemléki jelleg, mind a feladatok összehangolásához szükséges logisztika tekintetében kiemelt jelentőségű beruházás zajlik a veszprémi várban, amelyről a konzorciumvezető LATEREX Építő Zrt. munkatársát kérdeztük.
Történelmi léptékű fejlesztés kivitelezési munkái vették kezdetüket Veszprémben 2022-ben. A projekt keretében összesen 18 épület és a hozzá tartozó terek újulnak meg. Az épített örökségünket tekintve nem csupán veszprémi szinten jelentős beruházás 2025 nyaráig tart, de több épület már 2023-ban, az Európa Kulturális Fővárosa Program esztendejében is látogatható lesz.
A felújítási munkákra a beruházó Castellum Vagyonkezelő Igazgatóság öt céggel kötött szerződést: a LATEREX Építő Zrt.-vel, a Fejér BÁL Zrt.-vel, a VEMÉV-SZER Kft.-vel, a SWIETELSKY Magyarország Kft.-vel és a B & G Generál Kft.-vel. Jelen cikkünkben a LATEREX Építő Zrt. projektfőmérnöke, Dobosy Gáborné segítségével tájékozódunk a K1 és K2 projekt keretében megújuló alábbi 8 épület munkáiról.
A LATEREX Építő Zrt. és a VEMÉV-SZER Kft. konzorciumi munkái során K1 projektnév alatt
A LATEREX Építő Zrt. generálkivitelezésében pedig K2 projektnévvel
Az utóbbi négy épület kivitelezésében a VEMÉV-SZER Kft. alvállalkozóként jelentős feladatokat végez.
A projektfőmérnök a számos különleges részlet közül elsőként azt emelte ki, hogy a nyolc teljesen különböző műemléki épület bár eltérő, főként barokk korban épült, egyaránt kiemelkedő értéket képviselnek. „Ennek megfelelően kutatók és régészek térképezték fel a vár történeti, védendő értékeit, ennek eredményeit figyelembe véve dolgozták ki az építész szakemberek a terveket” – árulta el Dobosy Gáborné.
Hozzátette, a kivitelezési munkák megkezdése után, a bontási munkák során több olyan jelentős érték került felszínre, amely a meglévő tervek módosítását eredményezte. „A módosítások a kivitelezési ütemtervek folyamatos újratervezését igénylik - a megrendelő által elvárt határidő figyelembevételével.”
A projektfőmérnök külön kitért a beruházás restaurációs kihívásaira, különösen annak tekintetében, hogy a különböző korok épületeihez rengeteg művészettörténeti tudásra van szükség. „Az építéstörténeti dokumentáció csak ennél a 8 épületnél több ezer oldalas, ezt napi szinten kiegészítik a restaurátori kutatások eredményei, illetve a a beruházást segítő régészek és művészettörténészek kutatásai.” Az is jelentős szempont, hogy a különböző restaurátorok számára biztosítani kell a megfelelő munkavégzési körülményeket, figyelembe véve a feladataikat és az építőipartól eltérő munkaritmusukat.
Szavaiból kiderült, hogy a minden épületben jelen levő restaurátorok között dolgoznak festő restaurátorok, szilikát restaurátorok, stukkó restaurátorok, fa restaurátorok, kő restaurátorok és papír restaurátorok is.
A szakember külön kitért arra, hogy a belvárosi területen elhelyezkedő, szűkös terekkel bíró fellegvár munkái milyen jelentős logisztikai kihívásokkal járnak.
„A várban, a 18 épület felújítási munkáihoz tartozó kivitelezéseken naponta mintegy 450 fő dolgozik, miközben a terület megközelíthetősége rendkívül korlátozott.”
Jellemző, hogy a Vár utcában a közös megbízással működő forgalomirányító szolgálat menedzseli a forgalmat, és a különböző szállító járművek csak jeladásra hajthatnak fel vagy le a várba vezető úton. „Ahhoz, hogy a legkevesebb fennakadással terheljük a kivitelezéseket, a Vár utcában kizárólag az irányított teherforgalom közlekedik munkaidőben, a személygépkocsik közlekedése és személyszállítás napközben nem engedélyezett. A személyforgalomhoz minden érintett generálkivitelező parkolót bérel a dolgozói számára az önkormányzattól.”
Ennek tükrében a logisztika területén komoly sikerként könyvelhető el a LATEREX és a VEMÉV-SZER által kezdeményezett 42 méter magas nehézállvány felállítása a a várnegyed lábánál, amelyről lapunk is beszámolt. A Gép Flotta Kft. által tervezett, kivitelezett és üzemeltetett két teher-, és személyfelvonós térállvány biztosítja az alternatív megközelítését a munkaterületnek. A térállvány Layher elemekből épült.
„Nagy előnyre tettünk szert általa, ugyanis az Úrkút utcai parkolóból biztosítja a dolgozóink számára a feljutást a várbeli munkaterületre, akárcsak az építési anyagok, kisgépek és szerszámok logisztikáját”
– mutatott rá LATEREX képviselője. A teherlift mellet az Úrkút utcai parkolóban egy daru is rendelkezésre áll, biztosítva az anyagrakodást a depóterületről a Vár utcai munkaterületre.
További érdekességként említi a projekt különlegességét részletezve, hogy a macskaköves utat a kivitelezés kezdetén le kellett aszfaltozni, ezáltal megvédve azt. Ugyanakkor az út alatti közműalagutat is alá kellett támasztani, a hatalmas mixerek súlyára felkészülve.
Ahhoz, hogy minden kivitelező hatékonyan tudjon együttműködni és haladni, komoly összehangolás és szervezés szükséges. A K1, K2, K3 és K4 projektek projektvezetői heti szinten egyeztetik az organizációs feladatokat, a napi szintű organizációt pedig a forgalomirányító szolgálat szervezi eseménynaptár alapján és telefonos kapcsolattartással. Mindez biztosítja a fennakadásmentes kivitelezési folyamatokhoz szükséges építési forgalmat és anyagellátást.
„A munkaszervezés szempontjából fontos, hogy a kezdeti nehézségek után nagyon jó kapcsolat alakult ki valamennyi érintett kivitelező cég munkatársai között: mindenki tisztában van azzal az egymásra utaltsággal, ami miatt csak együtt lehetünk sikeresek” – hangsúlyozta Dobosy Gáborné.
Zárásként hasonlóan pozitív folyamatokról számolt be a LATEREX Építő és a VEMÉV-SZER konzorciuma tekintetében. „Kiváló mérnökcsapat dolgozik mindkét cég részéről a K1 és K2 projekteken. Minden résztvevő komolyan veszi a szakmai kihívásokat, amelyek megoldásához ráadásul mindkét vállalat jelentős műemlékfelújítási tapasztalattal rendelkezik.”
A saját állományú szakembergárda mellett jelentős műemléki tapasztalattal rendelkező szakcégek, mint a Vemfa Design Kft., a Lat-gép Kft., a Lat-elektro Kft. és a Detherm Kft. - a teljesség igénye nélkül - közreműködése segíti a munkát.