A feltételes megállás bevezetését követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolaj- és áramfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal.
A decemberi menetrendváltáskor hat vasútvonalon tizennéggyel bővült azon – jellemzően alacsony utasforgalmú – megállóhelyek köre, ahol a vonatok csak abban az esetben állnak meg, ha az utasok előre jelzik leszállási szándékukat, vagy várakoznak a peronon. A pontosabb közlekedést és üzemanyag-, illetve árammegtakarítást is eredményező, 2021 óta több ütemben kiterjesztett feltételes megállási rendet gyorsan megszokták az utasok, nem okoz számukra problémát a leszállási szándék jelzése.
A Balatonszentgyörgy―Tapolca―Ukk vonalon a Helikon InterRégió vonatokat érintően Gyenesdiás, Balatongyörök és Gógánfa megállóhelyek; a Pusztaszabolcs—Pécs vonalszakaszon Sáregres, Belecska, Szárazd, Regöly, Dúzs és Csibrák megállóhelyek; a Sárbogárd―Bátaszék―Baja vonalon Szekszárd-Palánk megállóhely; a Nagykanizsa―Pécs vonalon egyes személyvonatok esetén Zákány megállóhely; a Vámosgyörk―Gyöngyös vonalon Kitérőgyár és Gyöngyöshalász megállóhely; a Budapest―Újszász―Szolnok vonalon pedig Zagyvarékas megállóhely esetében vezetett be feltételes megállási rendet a vasúttársaság.
Az alacsony utasforgalmú megállóhelyeken történő áthaladással az esetleges késés egy része behozható, ezáltal várhatóan pontosabbak lesznek a vonatok. A feltételes megállás bevezetését követően javul az energiahatékonyság, azaz csökken a gázolaj- és áramfogyasztás is, mert álló helyzetből kevesebbszer kell újraindulni és felgyorsulni a vonatokkal. A módosítás jellemzően olyan megállóhelyeket érint, amelyeknél általában egész nap alacsony az utasforgalom, azaz a vonatok többségénél nincs fel- vagy leszálló utas.
Korszerű motorvonatok esetén (Desiro, FLIRT és KISS) a leszállásjelző nyomógombok az ajtólapok belső oldalán, a visszajelző lámpák az utastérben elhelyezett mennyezeti kijelzőkön találhatók, melyek a megnyomás után jelzik az ajtónyitási szándék rögzítését. A vonatok a feltételes megállóhelyeken minden esetben megállnak, amennyiben a peronon vonatra várakozó személy tartózkodik, illetve akkor is amennyiben a mozdonyvezető nem tudja kétséget kizáróan megállapítani, hogy nincs le- vagy felszállni szándékozó utas. Abban az esetben, ha leszállásjelző berendezés meghibásodik, vagy olyan vonat közlekedik, amire az nincs telepítve, a vonat a megállóhelyen mindenképp megáll.
A feltételes megállások bevezetéséről az érintett megállóhelyeken és a vonatokon tájékoztató táblákkal, hirdetményekkel, valamint a vonatokon, azok útvonalának állomásain, megállóhelyein hangos utastájékoztatással is felhívják az utasok figyelmét. A vasúttársaság arra kéri az utasokat, hogy a megállóhelyekre érkezés előtt időben jelezzék a leszállási szándékukat, illetve a peronokon olyan helyre álljanak, hogy a mozdonyvezető távolról is láthassa felszállási szándékukat.
A feltételes megállás rendszerét, illetve a leszállásjelzést a MÁV-START már 2013-ban bevezette a Zalaegerszeg–Rédics vonalon közlekedő Bz motorvonatok esetében; illetve 2021 májusa óta a Pécs-Gyékényes és a Nagykanizsa–Zalaszentiván szakaszokon is e rendszer szerint közlekednek a Pannónia InterRégió vonatok. Ugyanezen év szeptemberétől pedig a Kaposvár–Fonyód, a Sárbogárd–Bátaszék, a Bátaszék–Baja–Kiskunhalas, a Szentlőrinc–Sellye, a Pécs–Villány–Magyarbóly és a Villány–Mohács vonal kijelölt megállóhelyeivel bővült a lista. 2022 áprilisától előre jelezni kell a leszállási szándékot a Székesfehérvár–Tapolca, a Pusztaszabolcs–Székesfehérvár és a Székesfehérvár–Sárbogárd vonal egyes megállóhelyein, valamint a tram-train járatok szegedi és hódmezővásárhelyi megállóhelyeinek többségén.