2024.11.24, Vasárnap
V0: Környezeti felmérésekkel lép előre a vasúti elkerülő előkészítése
Illusztrációs fotó: Bernát Benjámin / magyarepitok.hu

V0: Környezeti felmérésekkel lép előre a vasúti elkerülő előkészítése

magyarepitok.hu, TED

2022.05.16. 10:57

A V0 nyomvonalsávjának kiválasztása után a környezetvédelmi engedély beadásához szükséges környezeti vizsgálatokkal folytatódik a projekt.

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület az uniós közbeszerzési közlönyben keresi a V0 környezeti hatástanulmányának készítőjét. Legutóbb áprilisban írtunk a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonalról, amikor kiválasztották a nyomvonalsávot.

Az előkészítés alatt lévő V0 vasútvonal Záhonytól Győr térségéig teremt majd korszerű vasúti teherszállítási kapcsolatot. A döntés nyomán a Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr irányú összeköttetés nyomvonalsávját határozták meg.  A nyomvonal-vizsgálatot a Főmterv Zrt. és a Trenecon Kft. végezte el.

A nyertes ajánlattevő feladata lesz az országos vasúti áruforgalmi felmérés és fejlesztési koncepció kidolgozása, valamint a V0 fejlesztésével kapcsolatos döntések megalapozása, környezetvédelmi vizsgálata.

Ezen belül:

  • az élővilág előzetes felmérése és környezeti hatástanulmány készítése,
  • az új vasúti útvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése.

 

Átfogó felmérést végeznek a védett területeken

Az élővilág előzetes felmérése tartalmazza a Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció elkészítését, és a környezetvédelmi engedélyezési eljáráshoz szükséges élővilágvédelmi felmérés elvégzését is.

A környezeti hatásvizsgálat kiterjed az élővilágra (védett területekre, Natura 2000 területekre), a biológiai sokféleségre, a tájra, a földre, a levegőre, a vízre, az éghajlatra, az épített környezetre és a kulturális örökség elemeire, a környezeti elemek rendszereire, folyamataira, szerkezetére gyakorolt hatásokra; az eredmények az engedélyezhetőség alapjául szolgálnak.

A jelenlegi zajterhelés megállapítása céljából a nyomvonal hosszával arányosan nappali és éjszakai zajméréseket kell végezni, és az építkezést kísérő organizációval is foglalkozni kell.

 

Új vasúti híd épülne a Dunán

A MÁV Zrt. május 16-i közleménye szerint

tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 120 km/h sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva.

A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz, viszont más vasútvonalakkal nem lehet szintbeni keresztezés. A V0 kialakításával javulhatnak az intermodális kapcsolatok, a keresleti igényeknek megfelelő logisztikai szolgáltatások alakíthatóan majd ki. A beruházásnak köszönhetően javulhat a menetrendszerűség, a zavarmentesség és megbízhatóság a teherfuvarozásban. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon - írták.

Az ajánlatokat 2022. június 10-ig várják. A közlemény ismerteti, hogy sikeres közbeszerzési eljárás esetén, tervezetten nyár végéig megkezdődhetnek a felmérési munkálatok a nyertes vállalkozóval, a feladatra 20 hónap áll majd rendelkezésre.

AktuálisSzékesfehérvárBudapestKecskemétGyőrSzolnokFőmterv Mérnöki Tervező Zrt.V0 vasúti elkerülőTrenecon Kft.