A V0 nyomvonalsávjának kiválasztása után a környezetvédelmi engedély beadásához szükséges környezeti vizsgálatokkal folytatódik a projekt.
A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület az uniós közbeszerzési közlönyben keresi a V0 környezeti hatástanulmányának készítőjét. Legutóbb áprilisban írtunk a Budapestet elkerülő teherforgalmi vasútvonalról, amikor kiválasztották a nyomvonalsávot.
Az előkészítés alatt lévő V0 vasútvonal Záhonytól Győr térségéig teremt majd korszerű vasúti teherszállítási kapcsolatot. A döntés nyomán a Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr irányú összeköttetés nyomvonalsávját határozták meg. A nyomvonal-vizsgálatot a Főmterv Zrt. és a Trenecon Kft. végezte el.
A nyertes ajánlattevő feladata lesz az országos vasúti áruforgalmi felmérés és fejlesztési koncepció kidolgozása, valamint a V0 fejlesztésével kapcsolatos döntések megalapozása, környezetvédelmi vizsgálata.
Ezen belül:
Az élővilág előzetes felmérése tartalmazza a Natura 2000 hatásbecslési dokumentáció elkészítését, és a környezetvédelmi engedélyezési eljáráshoz szükséges élővilágvédelmi felmérés elvégzését is.
A környezeti hatásvizsgálat kiterjed az élővilágra (védett területekre, Natura 2000 területekre), a biológiai sokféleségre, a tájra, a földre, a levegőre, a vízre, az éghajlatra, az épített környezetre és a kulturális örökség elemeire, a környezeti elemek rendszereire, folyamataira, szerkezetére gyakorolt hatásokra; az eredmények az engedélyezhetőség alapjául szolgálnak.
A jelenlegi zajterhelés megállapítása céljából a nyomvonal hosszával arányosan nappali és éjszakai zajméréseket kell végezni, és az építkezést kísérő organizációval is foglalkozni kell.
A MÁV Zrt. május 16-i közleménye szerint
tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 120 km/h sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva.
A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz, viszont más vasútvonalakkal nem lehet szintbeni keresztezés. A V0 kialakításával javulhatnak az intermodális kapcsolatok, a keresleti igényeknek megfelelő logisztikai szolgáltatások alakíthatóan majd ki. A beruházásnak köszönhetően javulhat a menetrendszerűség, a zavarmentesség és megbízhatóság a teherfuvarozásban. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon - írták.
Az ajánlatokat 2022. június 10-ig várják. A közlemény ismerteti, hogy sikeres közbeszerzési eljárás esetén, tervezetten nyár végéig megkezdődhetnek a felmérési munkálatok a nyertes vállalkozóval, a feladatra 20 hónap áll majd rendelkezésre.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.
Fontos állomás lesz az első beton öntése, amelyet három hónappal megelőz az úgynevezett szerelőbeton kivitelezése.