2019.06.19, Szerda

Hirdetés

Ezzel a 73 kilométeres gyorsforgalmi úttal nagyot lép előre a Dunántúl
illusztráció - Dernovics Tamás/magyarepitok.hu

Ezzel a 73 kilométeres gyorsforgalmi úttal nagyot lép előre a Dunántúl

magyarepitok.hu, MTI

2019.04.11. 09:58

Nemcsak az új komáromi híddal beinduló szlovák teherforgalom miatt fontos a 13-as és a 81-es főút négysávosítása.

Hirdetés

Mosóczi László átfogó képet adott a hazai útépítés helyzetéreől Bükfürdőn, a Közlekedéstudományi Egyesület által rendezett közlekedésfejlesztési és beruházási konferencián. 

Az ITM államtitkárának előadásából többek közt az is kiderült, hogy a kormány már döntött a a Komárom és Székesfehérvár között a 13-as és 81-es utak négysávúsításáról.

A projekt jeléentőségét az adja, hogy a Hídépítő Zrt., a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Hódút Kft. kivitelezte komáromi híd hamarosan meg fogja nyitni Szlovákia teherforgalmát Révkomárom felől Magyarországra. Ez a forgalom pedig várhatóan az M1-esen Budapest felé, illetve a 13-as és a 81-es főúton a déli régiók felé fog közlekedni.

A térkép kattintással nagyítható


A négysávos 13-as és a 81-es ugyanakkor a Győr felől érkező forgalomnak is alternatívát adna Budapest elkerülésére. A nemrég jelentős fejlesztésen átesett (a Székesfehérvár és Dunaújváros között immár minden települést elkerülő) 62-es főúttal kiegészülve ugyanis ez az útvonal összekötné az M1-es és az M6-os autópályát, számottevően segítve az észak-déli tranzitforgalmat.

A 81-es főútra ugyanakkor más szempontból is ráfér a bővítés, sajtóhírek szerint már jelenleg is túlterhelt és balesetveszélyes; nem véletlenül indult korábban petíció a négysávosításáért.


Egy 16 milliárdos kiegészítő csomag indul idén

Mosóczi László előadásában szólt arról is: nemrég fejeződött be egy 106 milliárd forintos komplex útfelújítási program, amelynek köszönhetően

1500 kilométeren újult meg a közúthálózat az ország minden szegletében. 

Hozzátette, ebből az útfelújítási programból kimaradt egy 16,4 milliárd forintos csomag, amit az idén fognak megvalósítani, ennek részleteiről szavai szerint a következő kormányülésen döntenek. "A forrás rendelkezésre áll, a tervek megvannak, a kivitelezés pedig még ebben az évben be is fejeződhet" - tette hozzá.


Az M76-os autóutat egészen Körmendig meghosszabbítják

Az államtitkár azt is elmondta, hogy elkezdődött a kivitelezés az M86-os autóút Körmend és Szombathely közötti szakaszán. Az M86-os meghosszabbításában az első 20 kilométer kivitelezéséről legutóbb ebben a cikkben írtunk

A politukus a nyugati régió további jelentős útfejlesztéseire is kitért, eszerint 

  • megépül a most kivitelezés alatt álló M76-os autóút majdani meghosszabításaként a Zalaegerszeg és Körmend közötti szakasz,
  • de hamarosan indulhat a 8-as főút négy nyomsávúsítása a litéri és a füredi csomópont között is,
  • valamint Veszprémben is megépül a 8-as és a 82-es főutak összekötő szakasza.


Jelentős hazai források az útépítésre

Mosóczi László azt is megemlítette, hogy évente 320 milliárd forint forrást biztosít a kormány az autópálya-építési program folytatására. Szavai szerint ez az összeg az, amit a magyar költségvetés elbír, és amire az építőipari kapacitás is rendelkezésre áll.

Az útfejlesztések finanszírozását a napokban egy kormányhatározat is rögzítette. Eszerint a közúti infrastruktúra fejlesztések finanszírozására a következő öt évben 980 milliárd forintot szán a kormány.

Hódút Kft.A-Híd Zrt.GazdaságSzékesfehérvár81-es főút62-es főútMészáros és Mészáros Kft.Komárom13-as főút