Speciális összetételű aszfalttal kialakított kopóréteg, három átépített kanyar, háromszorosára növelt bukótér - csak néhány munkafolyamat, amit a Colas Út Zrt. elvégzett a balatonfőkajári versenypályán. A célegyenes kivételével, a szakemberek a teljes pályahosszon dolgoztak. A Balaton Park Circuit rövidesen megkaphatja a MotoGP és Superbike világbajnoki futamok megrendezéséhez a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) legmagasabb szintű pályalicencét.
Világszerte, Indonéziától Japánig, a gyorsasági motorsportok rajongóinak százmilliói próbálják majd kiejteni, a Balaton partján megbúvó, alig 1300 lelkes Balatonfőkajár nevét. Bő három évtized után, a Superbike-vb mezőnye a július 25-27-i, a gyorsasági világbajnoki sorozatok csúcsának számító MotoGP, Moto2 és Moto3 kategória versenyzői pedig az augusztus 22-24-i hétvégén látogatnak el a Balaton Park Circuit-re.
A MotoGP különösen kedves lehet a magyar sportszeretők számára, mivel a 125 köbcentiméteres kategóriában 2007-ben Talmácsi Gábor világbajnoki címének örülhettünk.
A két verseny közötti legmarkánsabb különbség, hogy a Superbike viadalokon utcai sportmotorok, vagyis szériagyártásban előállított és megvásárolható gépek átalakított (tunningolt) változatai csapnak össze. Míg a MotoGP-ben, kifejezetten versenyzésre fejlesztett prototípusok nyergében ülve száguldanak gyakran jóval 300 km/h felett a versenyzők.
A két rangos nemzetközi sportesemény előkészítésében kulcsszerep jut az építőiparnak. A 2023 tavaszán átadott, a Colas Út Zrt. által kivitelezett pályát ugyanis ki kellett egészíteni, hogy az maximálisan megfeleljen a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) előírásainak. A tavaly ősszel elkezdett munkák a célegyenes kivételével a teljes pályahosszt érintették.
Többek között:
valósítottak meg a Colas Út Zrt. szakemberei.
A Balaton Park Circuit pálya a Forma-1-es futamokhoz szükséges szabványok szerint épült, elsőként azonban csak a Grade 2-es licenc megszerzését célozták meg a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA). Ezzel a Forma-1 kivételével, bármilyen hazai és nemzetközi autós pályaversenyt megrendezhetnek.
Az átfogó munkák feltételei annak, hogy a Balaton Park Circuit megkaphassa, ezúttal a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetségtől (FIM) a Moto GP és a Superbike vb-futamainak megrendezéséhez szükséges, legmagasabb FIM Grade A minősítést.
Az átalakítással kapcsolatban a Balaton Park Circuit arról tájékoztatta portálunkat, hogy meghagyták az eredeti autós 4115 méter hosszú, 10 bal és 6 jobb kanyarral kialakított nyomvonalat. A három kanyart értintő bővítésről Walterné Dancsó Adrienn, a versenypálya operatív igazgatója elárulta, hogy a beavatkozásokkal a cél a biztonság maximalizálása volt. Az átépítéssel a motorversenyek során a versenyzők körönként 4075 méteres távot teljesítenek, eközben tíz bal és hét jobb kanyart kell bevenniük.
A pálya 2023-as átadása óta magyar és regionális bajnoki futamok helyszíne volt, valamint márkaversenyeket (pl. Ferrari Challenge), márka- és klubrendezvényeket, teszteket látott vendégül. A World Superbike és a MotoGP vb futamok megrendezéséhez szükséges átépítésekről 2024 tavaszán kezdődtek el az egyeztetések. Majd elkészültek a tervek és a szimulációk a Balaton Park Circuit, a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM), a Magyar Motorsport Szövetség és a MotoGP és a Superbike versenyeket rendező Magyar Mobilitásfejlesztési Ügynökség (HUMDA) együttműködésében. Ezután felgyorsultak az események, 2024 szeptemberében hivatalossá vált, hogy a következő évtől, minimum három éven át a MotoGP és a World Superbike magyarországi versenyeit a Balaton Park Circuit-en rendezik. A következő hónapban a pályán tartott utolsó rendezvény után azonnal a kivitelezőké lett a főszerep.
A MotoGP versenyzők gyakran lépik át a 300-350 km/h-s sebességet, ezért a pályát övező, a kicsúszáskor, eséskor kulcsszerepet betöltő bukótereket jelentősen meg kellett növelni. Ez több szakaszon a szalagkorlát és a kerítésrendszer áthelyezésével járt, ahol ehhez nem volt elegendő hely, ott egészítették ki a nyomvonalat.
A 7-es kanyarban szűkítettek a kanyaríven, amivel megnövelhették a mögötte lévő bukóteret. A 11-es ívelt, hosszú balkanyarban egy lassító megépítésével késztetik a versenyzőket a sebességük csökkentésére. A célegyenes előtti kanyarkombinációt leegyszerűsítették és szűkebb ívűre építették át.
A célegyenes kivételével a teljes pályahosszon dolgozunk – mondta el portálunknak Németh Balázs. A Colas Út Zrt. építésvezetője hozzátette,
a kavicságyakat és a bukótereket a korábbihoz képest a háromszorosára, összesen 50 000 négyzetméterrel bővítették ki, amelyhez mintegy 15 000 köbméter 8-16 mm szemcseátmérőjű kavicsot használtak fel. A kavicságynál lényeges szempont, hogy annak megfelelő legyen a vastagsága és a lejtése, ahhoz, hogy lelassítsa a pályáról kisodródó versenyzőt és gépét. A lejtés precíz kialakításának célja, hogy a kavicságy ne dobja vissza a motorost vagy a motort a pályára.
A bukótér megnövelése és a nyomvonal bővítés érintette a pálya biztonsági rendszereit is. Áthelyezték az első védelmi vonalat képező háromszintes szalagkorlátot- és alkatrészfogó kerítésrendszert. Ennek a felépítmények a része a Tecpro modulárisan felépíthető védőfal is. A modulárisan, polietilén elemekből kialakítható pajzs, elnyeli és eloszlatja az ütközési energiát.
Németh Balázs elmondta, a hatékony vízelvezetés nemcsak a pálya, hanem a bukóterek szempontjából is fontos.
Hétezerötszáz méternyi szivárgó rendszert építettek meg és a régit bekötötték az új csapadékcsatorna hálózatba. A projekt része volt zsalukőből mintegy 1200 nm támfalak, valamint 430 méter hosszan öt méter magas zajvédőfal megépítése és a szervízút-hálózat átalakítása is.
A legérdekesebb feladatok a nyomvonal bővítése során vártak a kivitelezőkre. A 11-es kanyarnál egy meglévő tavat 8500 négyzetméteren kellett feltölteniük. Németh Balázs elmondta azt is, hogy a kanyarok átépítését a régi pálya bontásával végezték el, majd azt az eredeti pályával megegyező rétegrenddel építették meg.
A beavatkozási helyeken a régi pálya is új kopóréteget kapott. A szakember elárulta a bővítéseknél a csatlakozások hullámmentes aszfaltrétegének kialakítása jelentette a legfőbb szakmai kihívást. Megtudtuk azt is, hogy
a versenypálya zárórétegét egy speciális bitumen és adalék felhasználásával készített aszfaltkeverékkel építették meg. A műveletet speciális szintvezérléssel és három géplánccal végezték el.
A szervizutak hálózatának megújítása, az aszfaltos bukóterek, valamint a pálya kopórétegéhez közel 13 000 tonna aszfalt bedolgozására volt szükség.
A kivitelezés utolsó szakaszaiban, az utóbbi hetekben a szakemberek a gyengeáramú rendszerek kiépítését és a ledpanelek felszerelését végezték el. A bukóterek és a rázókövek végleges kialakítása után pedig a festési feladatok kerültek sorra.
A Balaton Park Circuit operatív igazgatója, Walterné Dancsó Adrienn elmondta azt is, a kivitelezők a munkálatokkal az ütemtervnél is gyorsabb tempóban haladtak és magas minőségű munkát végeztek.
A pálya átalakítását rendszeresen ellenőrzi Bartolome Alfonso Ezpeleta, a FIM biztonságért felelős tisztviselője. Ezpeleta a nemzetközi sajtóban elégedettségét fejezte ki a Balaton Park Circuit átalakítása kapcsán. Úgy vélekedett, biztos abban, hogy a pálya megkapja az FIM Grade A licencét.
Elkezdte a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatósága a Boronka-melléki Tájvédelmi Körzet kiemelt víz- és élőhelyrekonstrukciós projektjének megvalósítását. A 400 millió forintos uniós forrásból finanszírozott beruházással a Balaton vízgyűjtőterületéhez tartozó belső-somogyi homokvidék vízfolyásait, vizes élőhelyeit rehabilitálják és javítják a terület vízvisszatartást.