2024.11.22, Péntek

A digitális kompetencia fejlesztését szolgáló élményház nyílik Székesfehérváron

okkfehervar.hu

2017.03.01. 14:13

Az AKTIV – A kommunikációs és technológiai innováció vára elnevezésű központban iskolai foglalkozások, gyakorlatorientált képzések, és szakkörök működnek. Hétvégén a családokat is várják, valamint nyári táborokat is szerveznek. A programok a legújabb digitális technológiákat és a közösségi, interaktív média világát hozzák közelebb.

„A robotok köztünk élnek – Fehérváron is?!” – ezzel a gondolattal tette közzé az élményház létrehozásának hírét dr. Cser-Palkovics András polgármester közösségi oldalán is. A témáról pénteken tárgyal a közgyűlés és várhatóan nyártól működhet majd a központ.

1991-ben, 26 éve jelent meg az első .hu-val végződő internetes cím: ez a digitális forradalom egy újabb rendszerváltást jelent, amelynek folytán mára hétköznapok, a munka és a jövő világa összefonódott a digitális világgal. Az áruházakban működő önkiszolgáló pénztárak, a recepció nélküli hotelek, a digitális televízió vagy az iskolákban használt elektronikus napló teljesen természetes velejárói a mindennapoknak. A fiatalok nagy százalékban használnak okostelefont, megváltozott a technológia, a kommunikáció, amit kiválóan szemléltet az az adat, hogy a közösségi médiának 1,8 milliárd résztvevője van a Földön.

A kezünk ügyében lévő technológia, információ használatának módja elsőrendű kérdéssé vált, éppen ezért fontos a folyamatosan fejlődő és sikeres Székesfehérvár számára, hogy a diákok és az idősebb generáció részese legyen a kommunikációs és technológiai innováció világának. A tervezett egyedülálló központ, az „AKTIV: A kommunikációs és technológiai innováció vára” a legújabb digitális technológiák és a közösségi, interaktív média világát hozza közelebb a látogatók számára.

Az informatikai és technikai élményközpontban működő kiállítási tér, alkotótér és médiaműhely a diákokat, a családokat, a pedagógusokat és más érdeklődőket is megszólít. A létesítményben helyet kap a robotika, a kódolás, a mikrokontrollerek és mikroszámítógépek világa, a mobiltechnológia és a 3D alkotás a virtuális és fejlesztett valóság, a közösségi média menedzsmentjét és a szemantikus web kihívásainak kezelését támogató hálózat. Az ismeretek mellett az élményszerzés is fontos szempont: terveznek például egy szabadulószobát a digitalizáció világára épülő rejtvényekkel és kihívásokkal. A foglalkozások gyakorlatorientáltak, előtérbe helyezik a készségfejlesztést, az alkotást és a tanulói aktivitást, a digitális kompetencia fejlesztését. A diákok itt felkészülhetnek az információs társadalom kihívásaira és hasznos segítséget kaphatnak a pályaválasztásukhoz, valamint tudatosíthatják és aktivizálhatják a felelős és sikeres kommunikációs viselkedést.

Az AKTIV elindításáról pénteken dönt a közgyűlés. A terveket az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) készítette, a megnyitásához szükséges beruházást, az eszközpark létrehozását a Székesfehérvár Fejlődéséért Alapítvány végzi. Az Önkormányzat 225 millió forint összegű támogatással három évre biztosítja az ingyenes hozzáférést a fiataloknak meghirdetett iskolai programokhoz.

A digitális világot megismertető foglalkozások mindenki előtt nyitottak lesznek. A tervek szerint már a nyári táborok idején is fogadnak majd diákokat, szeptembertől pedig délelőttönként ingyenes iskolai oktatóprogramokkal készülnek, hogy esélyegyenlőséget teremtve a fehérvári diákok fejleszthessék készségeiket, megmutathassák tehetségüket. Délutánonként a szakkörök, hétvégén pedig a családok és más érdeklődők számára is megnyílik a központ, a nyári szünetben az élményház gyermektáborok helyszíne lehet, míg a kiállítótérben a turisták számára is ajánlhatók programok. Ezenkívül rendezvényeket, képzéseket, felnőtteknek szóló foglalkozásokat is terveznek. Egy új kulturális helyszín is létrejön ezzel Székesfehérváron, az élményház izgalmas, érdekes programokkal jelenik meg a városi rendezvényeken, fesztiválokon, eseményeken.

A digitális média és kommunikáció fejlesztésében helyet kap a közösségi/interaktív média elemzése és tervezése, újmédia-tartalomalkotás, a blogging/vlogging/gaming és a szemantikus web. A szakmai tartalmakat, a működést szakértői csapat dolgozza ki hazai és nemzetközi tapasztalatok alapján. A foglalkozásokat vezető pedagógusok évente frissítik ismereteiket a korszerű technológiák és pedagógiai módszerek tekintetében. Az élményház lehetőséget ad továbbá a bemutatkozásra azoknak a székesfehérvári vállalatoknak is, amelyek a digitalizáció világában működnek, valamint szakmai együttműködést terveznek a székesfehérvári oktatás intézményeivel.

A digitális élményház létrehozásáról szóló hírt közösségi oldalán is közzétette dr. Cser-Palkovics András polgármester, a videó az alábbi linken érhető el:

https://www.facebook.com/cserpalkovicsandras/videos/1359823007425622/

„AKTIV: A kommunikációs és technológiai innováció vára” – Témakörök:

Készségfejlesztésre, alkotásra, a digitális kompetencia fejlesztésére épülő foglalkozások

  • Robotika (pl. LEGO Mindstorms robotkészletek, Littlebits, mbot)
  • Kódolás és mikrokontrollerek (pl. Micro:bit, Arduino, Raspberry PI)
  • Programozási környezetek
  • 3D alkotás (3D nyomtatók és szkenner, tervezőeszközök)
  • Virtuális valóság eszközök
  • Mobiltechnológia
  • Közösségi robotok
  • Mesterséges Intelligencia
  • Közösségi játékterek

Digitális média és kommunikáció fejlesztésére épülő foglalkozások

  • Közösségi/interaktív média elemzése és tervezése
  • Újmédia-tartalomalkotás (civil vs. professzionális)
  • Blogging/vlogging/gaming
  • Szemantikus web
  • (Üzleti)Vállalkozás az újmédiában
  • Adatmenedzsment
  • Adatújságírás
AktuálisSzékesfehérvárképzésAKTIVdigitális technológiainteraktív médiaélményház